پشتیبانی : 88930016-021 | داخلی 116 را شماره گیری کنید

انتخاب رم مناسب برای کامپیوتر

نکات مهم در خرید رم کامپیوتر را بدانید

همان‌گونه که پیش‌تر گفتیم، در نحوه خرید رم کامپیوتر مناسب خود بایستی از یکسری فاکتورهای مهم اطلاع داشته باشید. در این بخش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

1. نوع رم: 

جالب است بدانید که رم لپ‌تاپ و دسکتاپ با یکدیگر متفاوت هستند. ماژول‌ها یا همان تراشه‌های رم که به آن‌ها DIMM یعنی ماژول حافظه خطی دوگانه، گفته می‌شود، به چند نوع زیر تقسیم می‌شوند :

  • UDIMM یک ماژول رم بسیار متداول است. حرف U به معنی Unbuffered یا Unregistered است. اگر شنیدید که یک رم DIMM است، آن رم احتمالا از نوع UDIMM می‌باشد. 
  • SO-DIMM دومین نوع از رم‌های رایج است که در لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. SO در این رم مخفف کلمه SMALL OUTLINE و به معنی ابعاد کوچک می‌باشد. این نوع رم DIMM است ولی در ابعاد کوچک‌تر. به همین خاطر در کامپیوترهایی که مانند لپ‌ تاپ‌ از فضای کمی برخوردار هستند نیز استفاده می‌شود. این رم نیز می‌تواند مانند UDIMM بدون بافر باشد.
  • MicroDIMM نیز از خصوصیات مشابه دو نوع قبلی برخوردار است ولی حتی از SO-DIMM نیز کوچک‌تر است. از این نوع ماژول کم‌تر از دو مورد قبلی استفاده می‌شود وغالبا در برخی لپ‌تاپ‌های خاص یا دیگر دستگاه‌های محاسباتی کوچک‌تر استفاده می‌شود.

2. نوع DDR رم:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که قبل از خرید رم کامپیوتر باید به آن توجه داشته باشید، نوع DDR است. رم‌های مدرن DDR SDRAM می‌باشند و تا به امروز برای کامپیوترهای شخصی و خانگی چند ورژن از این رم‌ها یعنی DDR3، DDR2، DDR، DDR4 و DDR5، وارد بازار شده‌اند.
بیش‌تر کامپیوترهای امروزی از DDR4 که نسل چهارم DDR است بهره می‌گیرند. این ورژن در سال 2016 به بیش‌ترین میزان محبوبیت رسید. البته DDR3 و مادربردهای سازگار با آن هنوز در دسترسی هستند ولی به احتمال زیاد به زودی محو می‌شوند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که DDR4 از نسل‌های پیشین خود بسیار سریع‌تر است و از همه لحاظ بهتر و پیشرفته‌تر است. البته لازم به ذکر است که آخرین نسل DDR با مادربردها و پردازنده‌های قدیمی سازگار نیست. 

3. فرم مادربرد و تعداد اسلات‌ها:

اینکه تشخیص دهید مادربرد شما DDR4 است DDR3 کار بسیار راحتی است. فقط کافی است که در ویندوز عبارت System information را سرچ کرده و بعد زیر بخش System summery در کنار System Model می‌توانید مدل مادربرد خود را ببینید. سپس از همان راه به سایت سازنده مادربرد خود بروید و تمام اطلاعات مهم و اضافی را در آن‌جا پیدا کنید. 

نکته بعدی مهم، تعداد اسلات‌های رم است که باز هم می‌توان از طریق صفحه رسمی مادربرد یا حتی نگاه کردن به خود مادربرد آن را تشخیص داد. مادربردهای Mini ITX فقط از دو اسلات پشتیبانی می‌کنند و مادربردهای ATX قابلیت پشتیبانی از چهار اسلات را داشته و Micro ATX نیز از چهار اسلات پشتیبانی می‌کنند.

5. سرعت کلاک: 

از دیگر نکات مهم در راهنمای خرید رم کامپیوتر سرعت کلاک رم می‌باشد. این سرعت در مگاهرتز اندازه گرفته می‌شود و تعیین‌کننده سرعت پردازش داده به وسیله رم می‌باشد. واضح است که این مسئله تاثیر خاصی در عملکرد قطعه خواهد گذاشت. می‌توان گفت که به طور کلی سرعت کلاک بیش‌تر همواره بهتر است، ولی در گیمینگ ظرفیت از اهمیت بیش‌تری نسبت به سرعت برخوردار است.

سرعت کلاک بالاتر یا رم‌های اورکلاک شده قادر به افزایش عملکرد هستند، اما فرق به وجود آمده در نهایت در حد چند فریم است و ارزش ندارد که پول خود را برای خرید رم‌های گران با هیت سینک بزرگ، خرج کنید. بنابراین اگر هدف شما گیمینگ است، 3200 مگاهرتز و 2400 مگاهرتز وجود ندارد.

6. پهنای باند:

این روزها رم‌های چند کاناله بسیار مطرح هستند و بهترین فایده آن‌ها، پهنای باندی است که ارائه می‌کنند. میزان داده‌ای که بین پردازنده و ماژول رم انتقال می‌یابد، محدود بوده و برای جلوگیری از به وجود آمدن گلوگاه، ستاپ‌های دو کاناله و چهار کاناله وارد کار می‌شوند. 

دو کاناله از دو ماژول رم استفاده می‌کند و چهار کاناله از چهار ماژول رم. طبیعتا به دلیل ماژول‌های بیش‌تر، این کار باعث افزایش پهنای باند و بهبود عملکرد می‌شود. 

البته باید بدانید که پهنای باند در گمینگ اهمیت چندانی ندارد ولی رم چند کاناله برای سرورها و کامپیوترهای کاری که از برنامه‌هایی که به رم زیادی نیاز دارند استفاده می‌کنند، بسیار مهم و واجب است. 

8. ظرفیت رم:

اکثر افراد با ظرفیت رم آشنا هستند و می‌توان به جرات گفت که این موضوع، اصلی‌ترین مشخصه‌ای است که افراد هنگام خرید رم لپ تاپ و کامپیوتر در نظر می‌گیرند. به طور کلی خرید یک رم 8 گیگابایتی بهتر از رم 4 گیگابایتی است. به خصوص اگر قرار است اط کامپیوتر خود برای گیمینگ استفاده کنید.

سیستم عامل‌های 32 بیتی فقط می‌توانند تا 4 گیگابایت از حافظه رم بهره ببرند؛ به همین خاطر رم بیش‌تر برای این کامپیوترها، عملا به کار نمی‌آیند. ولی برای سیستم‌های جدید که اکثرا 64 بیتی هستند، نیازی به نگرانی در این مورد نیست. 

آیا برند در خرید رم مهم است؟

نام تجاری قطعا به اندازه برخی از اجزای دیگر برای تعیین عملکرد، چندان اهمیتی ندارد، ولی همچنان می‌تواند در خرید رم تفاوت ایجاد نماید. عملکردهای کلیدی می‌توانند در هر برند متفاوت باشند. در ساختار رم نیز در هر برند می‌تواند تفاوت‌هایی وجود داشته باشند؛ اکثر ماژول‌های رم از یک پوشش خارجی برخوردار هستند که معمولا از جنس آلومینیوم است که به آن پخش‌کننده حرارت گفته می‌شود. 

اینکه در هر برندی پخش‌کننده گرما چقد خوب است یا در آن از چه مواردی استفاده شده است، از نکات مهمی هستند که در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرند. در ضمن، اگر به دنبال رم با قابلیت LED هستید، تفاوت در ساختار بین برندها زیاد می‌باشد؛ برندهای رده بالا غالبا LED بیش‌تری دارند، نقاط داغ کمتری در نوار LED داشته و اثرات همگام‌سازی تمیزتری نیز خواهند داشت.

معرفی چند مورد از بهترین رم‌های کامپیوتر

1. رم کامپیوتر TEAM XTREEM ARGB 16GB DDR4-3600 C14:

این رم DDR4 یکی از بهترین رم‌های کامپیوتر برای گیمینگ می‌باشد. TEAM XTREEM ARGB 16GB DDR4-3600 C14 از سری تولید محدود بوده که با 3600 مگاهرتز و تاخیر بسیار کمی عرضه شده است. این رم از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و به خصوص برای افرادی که کامپیوتر آن‌ها به پردازنده AMD Ryzen مجهز شده است، بسیار جذاب است، زیرا این افراد می‌توانند از یک رم جدید و کارآمد نهایت لذت را ببرند. در ضمن، این رم نورهای RGB نیز ارائه می‌کند.

نقاط قوت:
برای
AMD Ryzen بسیار خوب است.
تاخیر کم
RGB ظریف و جذاب

نقاط ضعف:
عملکرد نسبتا ضعیف در اورکلاک

2. رم کامپیوتر Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4-3200:

یکی از بهترین رم‌های DDR4، Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4-3200 می‌باشد. عملکرد بسیار عالی و فناوری DHX آن سبب شده تا این مدل به یکی از بهترین رم‌ها تبدیل شود. این محصول، یک رم بسیار خوب با نورپردازی RGB با بهره‌گیری از جدیدترین LEDها می‌باشد. 

درباره عملکرد این رم می‌توان گفت که هر رم یک فرآیند غربالگری بسیار سخت با تراشه‌های حافظه مرتب شده، انجام می‌دهد. با اورکلاک دستی کیت به راحتی می‌توان به فرکانس 4000 مگاهرتز پایدار رسید. با ایجاد یک سری تغییرات شاهد فرکانس بالای 4200 مگاهرتز نیز می‌توان بود. شما قادر خواهید بود با پرداخت هزینه‌ای مقرون به صرفه این رم را خریداری کرده و از لذت کار با آن بهره‌مند شوید

نقاوت قوت: 
قیمت مناسب
نورپردازی جذاب 

نقاط ضعف:
ضعف عملکرد اورکلاک

3. رم کامپیوتر G.Skill Trident Z NEO:

سری Trident Z از مجموعه G.Skill است. ماژول RGB آن که در رنگ‌های سیاه، سفید و نقره‌ای موجود هستند و در ضمن، گزینه‌های غیر RGB نیز یافت می‌شوند. Trident Z Lineup در کیت‌هایی که برای مصرف‌کنندگان معمولی قابل استفاده است تا محصولاتی برای برنامه‌های تجاری، پیدا می‌شوند. این سری همچنین از طیف گسترده‌ای از سرعت‌ها و تأخیر عالی برخوردار بوده که برخی از ورودی‌ها در محدوده ۳۲۰۰ مگاهرتز و ۳۶۰۰ مگاهرتز به حداکثر تأخیر ممکن رسیده‌اند.

همچنین پخش کننده‌های حرارتی آلومینیومی برس خورده در نظر گرفته شده که به خودی خود خنک کنندگی عالی را ارائه می‌دهند. G.Skill Trident Z NEO یکی از نشانگرهایی است که چرا G.Skill در حال حاضر، یکی از بهترین مارک رم کامپیوتر و همچنین تولید کننده رم است. عملکرد عالی، زیبایی خیره کننده، قابل اطمینان و ضمانت مادام‌العمر از ویژگی‌های موجود در G.Skill Trident Z NEO هستند.

نقاط قوت:
کیفیت ساخت خوب
دو برابر تعداد تراشه‌های حافظه

نقاط ضعف:
صرفا با مادربرد‌های انتخابی
Z390 سازگاری دارد.

4. رم کامپیوتر Samsung DDR5-4800:

ماژول‌های حافظه سامسونگ DDR5-4800 C40،  سامسونگ در حالی که ظاهری ندارد؛ فضای سر اورکلاک بدون محدودیت داشته و به همین دلیل، کیت حافظه سامسونگ نسبتاً گران‌تر است.
این مدل دارای ظرفیت 32 گیگابایتی است و نرخ داده در آن DDR5-4800 می‌باشد. 

نقاط قوت:
 برخورداری از عملکرد خوب
DDR5-4800
دارای پتانسیل
OC عظیم

نقاط ضعف:
دسترسی خرده‌فروشی محدود
به صورت کیت موجود نیست.

5. رم کامپیوتر G.Skill Trident Z Royal 16GB DDR4-4000:

این رم به دلیل حافظه فوق العاده و کیت‌های پرسرعت مشهور است و دارای عملکرد 4000 مگاهرتز موثر را با طراحی بسیار شیک می‌باشد. ddr4-4000 ترکیبی عالی از فرکانس بالا، زمان بندی پایین و سازگاری با پلتفرم‌های گسترده است. این کیت به پردازنده شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های موردنیاز با سرعتی سریع تغذیه شوند و در هر معیاری در بین بهترین‌ها قرار می‌گیرد.

علاوه بر این ماژول‌ها نیاز دارند که در یک جعبه پنجره‌دار نشان داده شوند و با روکش نقره‌ای یا طلایی مانند یک آینه خیره کننده به نظر برسد. ممکن است تمایل داشته باشید یک کیت 3600 مگاهرتزی که کندتر هم هست برای AMD Ryzen انتخاب نمایید،G.Skill Trident Z Royal 16GB DDR4-4000، برای بیش‌تر کامیپوترهای سطح بالا گزینه مناسبی است.

سخن پایانی 

رم یکی از مهم‌ترین بخش‌های کامپیوتر است که با ارتقای آن می‌توان عملکرد سیستم را بهبود بخشید. برای خرید رم کامپیوتر مناسب، فاکتورهای متعددی مطرح هستند که قبل از خرید باید اطلاعات لازم را درباره هرکدام کسب نمود.

تاپ سیستم ایران

ارتباط با ما:02188930016

همراه:09902980813

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

  • پرینتر
  • hp
  • پردازنده مرکزی
  • Intel
  • درایو نوری
  • Asus
  • کارت گرافیک
  • Asus
  • اسپیکر
  • JBL
درحال بارگذاری ...