پشتیبانی : 88930016-021 | داخلی 116 را شماره گیری کنید

بیشتر افراد با این حقیقت که مانیتورها با رزولوشن ها و اندازه های مختلفی تولید می شوند، صفحه مات یا براق دارند، یا ویژگی های گوناگون از جمله رفرش ریت 120 هرتز و قابلیت های سه بُعدی را ارائه می دهند، آشنا هستند. اما در هنگام خرید مانیتور این خصوصیات ممکن است بسیار گیج کننده شوند.

یکی از جنبه های کلیدی و مهم یک مانیتور LCD، نوع پنل آن است که مشخص می کند عملکرد هر مانیتور چگونه بوده و برای انجام چه نوع اموری مناسب تر خواهد بود. اگر چه دسته بندی های جزئی زیادی برای انواع مانیتور وجود دارد، اما معمولاً تمام نمایشگرها با توجه به نوع عملکرد خود در زیر مجموعه سه گروه اصلی قرار می گیرند. این سه گروه شامل پنل های TN، VA و IPS می شوند که در ادامه با ویژگی های هر یک از آنها آشنا خواهیم شد.

  • پنل های TN یا Twisted Nematic
  • برای چندین سال، مانیتورهایی با پنل TN از محبوبیت بالایی در بازار برخوردار بودند و تولید کنندگان نیز به تولید این نوع محصولات علاقه زیادی داشتند. از جمله خصوصیات پنل های TN می توان به هزینه نسبتاً پایین تولید و پاسخگویی نسبتاً بالا اشاره کرد؛ در این مدل پیکسل ها نیز به سرعت حالت خود را تغییر داده و به روان تر نمایش داده شدن تصاویر متحرک کمک می کنند.

برخی از نمایشگرهای TN دارای رفرش ریتی بالاتر از حد معمول هستند (120 هرتز به جای 60 هرتز) که به آنها امکان استفاده از مزایای تکنولوژی های سه بُعدی، و همچنین اجرای روان تر بازی ها را می دهد. پس از مدتی این امکانات با وجود رفرش ریت 144 هرتز ارتقاء یافتند.

یک مانیتور TN خوب می تواند تصاویری واضح و زنده با کنتراست مناسب ایجاد کند. تنها ایراد این نوع پنل ها مربوط به زوایای دید محدود می باشد که معمولاً شامل 170 درجه افقی و 160 درجه عمودی است که در مقایسه با انواع دیگر پنل ها کمتر می باشد. در حقیقت و با توجه به این زوایای دید، در هنگام تماشای مانیتور از کنار و به ویژه از بالا و پایین، تغییر قابل توجهی در رنگ ها را مشاهده خواهید کرد.

از آنجایی که امروزه مانیتورها در اندازه های بزرگتر تولید می شوند، زوایای دید محدود حتی اگر شما درست مقابل نمایشگر هم نشسته باشید، باز هم عملکرد مانیتور را تحت تأثیر قرار خواهد داد. در واقع ممکن است که رنگ های نزدیک به بالای مانیتور تیره تر، و رنگ های نزدیک به پایین آن روشن تر از رنگ های واقعی دیده شوند. بنابراین و با توجه به ایرادات احتمالی دقت و صحت رنگ ها، پنل TN برای انجام پروژه های حرفه ای در زمینه طراحی و عکاسی مناسب نخواهد بود.

  • ‌پنل های VA یا Vertical Alignment
  • اگر یک مانیتور LCD قصد نمایش رنگ سیاه را داشته باشد، فیلتر رنگ به گونه ای عمل می کند تا کمترین میزان نور را از نور پس زمینه عبور دهد. اغلب مانیتورهای LCD این کار را به شکل مناسبی انجام می دهند، اما ممکن است فیلتر، کیفیت کافی برای نمایش سیاهی های عمیق را نداشته باشد. یکی از شاخصه های پنل VA کارآیی آن در جلوگیری از عبور نور پس زمینه در زمانی است که به آن نیازی نمی باشد. این ویژگی به تولید سیاهی های عمیق تر و نرخ های بالاتر کنتراست در حدود 2000:1 و 5000:1 و نیز فعال کردن “کنتراست داینامیک” در مقایسه با انواع دیگر  LCDمی انجامد. این نوع مانیتورها نسبت به تغییر رنگ ها در لبه های نمایشگر حساسیت کمتری دارند، و به این ترتیب برای علاقمندان به تماشای فیلم و انجام کارهای روزمره گزینه ای مناسب خواهند بود.

مزیت دیگر پنل های VA، زوایای دید و تولید رنگ بهتر آنها در مقایسه با پنل های TN است. همچنین، به دلیل تولید دقیق تر درجات رنگی، تغییر رنگ در صفحه نیز کمتر احساس می شود. از این نظر، این مانیتورها انتخاب های بهتری برای انجام پروژه های رنگی دقیق می باشند، اما در مقایسه با تکنولوژی های IPS یا PLS قدرت چندانی ندارند. علاوه بر این، ممکن است حتی با تغییر ملایم جهت سر در حین کار، تغییر گاما در درجات خاکستری و برخی رنگ های دیگر نیز مشاهده شود.

مهمترین ضعف پنل های VA مربوط به سطح پاسخگویی پایین و پیکسل هایی است که با سرعت نسبتاً آرام تغییر می کنند و باعث تار شدن تصویر در حین حرکت سریع می شوند.

  • ‌پنل های IPS و PLS یا و AHVA
  • این سه نوع تکنولوژی بسیار به هم شبیه بوده و تفاوت کلیدی آنها در این است که تکنولوژی IPS توسط کمپانی LG، فناوری PLS توسط کمپانی سامسونگ، و تکنولوژی AHVA نیز به وسیله شرکت AUO ابداع شده و در مانیتورهای ساخته شده توسط این شرکت ها به کار گرفته شده اند. البته معمولاً این سه نوع تکنولوژی در زیرمجموعه پنل IPS قرار داده می شوند. مهم ترین عامل در فروش این نوع پنل ها، دقت رنگ بسیار بالا، ثبات و زوایای دید گسترده آنها در مقایسه با دیگر انواع مانیتورهای LCD است. هر سایه رنگی بدون توجه به محل قرارگیری آن بر روی نمایشگر به شکل واقعی خود نمایش داده می شود. بعضی از مدل های IPS و PLS نیز از گاموت های رنگی گسترده و عمق رنگی بیشتر پشتیبانی می کنند. این شاخصه، مانیتورهایی با پنل IPS و PLS را به ابزاری نیرومند به ویژه برای انجام پروژه های رنگی تبدیل می کند.

علاوه بر این، مانیتورهای IPS در ابعاد بزرگتر، نسبت به مانیتورهای TN و VA رزولوشن بالاتری دارند؛ اگرچه در حال حاضر انواع رزولوشن ها برای مدل های مختلف پنل موجود می باشد. باید گفت که وجود رزولوشن های متفاوت، قیمت رو به کاهش، و عملکرد رنگی این دسته از پنل ها نه تنها برای پروژه های رنگی حرفه ای مناسب است، بلکه آنها را به گزینه هایی جذاب برای کاربردهای دیگر از جمله گیمینگ و کارهای روزمره و اداری تبدیل می کند. هم اینک شرکت های مختلفی به تولید این دسته از مانیتورها می پردازند و تمام متقاضیان از طراحان و عکاسان با بودجه زیاد، تا کاربران معمولی با بودجه محدودتر می توانند نسبت به خرید این پنل های با کیفیت اقدام کنند.

پاسخگویی پیکسل پنل های بالا بوده و بدین ترتیب در حین کار کمتر با مشکل تار شدن تصویر روبرو خواهید شد. همچنین، نرخ کنتراست نیز در این مدل ها بالاست.

  • ‌جمع بندی
  • پنل های مورد استفاده در مانیتورهای LCD شامل سه گروه اصلی پنل های TN، VA و IPS  می شوند. پنل های TN در حال حاضر رایج ترین نوع هستند که عملکرد تصویر مناسب و پاسخگویی بالایی را با قیمتی منطقی در اختیار کاربران قرار می دهند. مانیتورهایی با پنل VA پایین ترین سرعت را در بین این سه گروه دارند، اما کنتراست عالی داشته و نسبت به پنل های TN از تکنولوژی پیشرفته تری در زمینه عملکرد رنگی استفاده می کنند.

اما پنل های IPS، PLS و AHVA که همگی در زیرمجموعه IPS قرار می گیرند، بهترین و دقیق ترین عملکرد رنگی را داشته، و زوایای دید گسترده تر، کنتراست مناسب تر و پاسخگویی با سرعت بالاتر را ارائه می دهند.

در مجموع باید گفت که بررسی مزایا و معایب انواع مانیتور، و مقایسه این ویژگی ها با هم نقطه شروع خوبی برای خرید مناسب ترین گزینه با توجه به مورد استفاده آن توسط کاربر می باشد.

ارتباط باشرکت تاپ سیستم ایران

تلفن:02188930016

همراه:09902980813

آدرس:تهران-میدان ولیعصر-مجتمع تجاری ایرانیان_طبقه اول_واحد یک

.

آشنایی با انواع مانیتورو تفاوت آنها

آشنایی با انواع مانیتورو تفاوت آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

  • پرینتر
  • hp
  • پردازنده مرکزی
  • Intel
  • درایو نوری
  • Asus
  • کارت گرافیک
  • Asus
  • اسپیکر
  • JBL
درحال بارگذاری ...